Efektywne Zarządzanie Zespołem. Kluczowe Kompetencje Managera / Lidera.
Planowany czas warsztatów:
Dwa dni warsztatowe – 16 godzin pracy.
Charakterystyka wstępna projektu:
Idea warsztatów powstała z inspiracji pochodzącej od Właścicieli i Zarządów Firm, których kadra zarządzająca / pracownicy biorący udział w projektach jako liderzy, mają na co dzień kłopoty z pracą w zespole / z zespołami, poczucie ciągłego braku czasu i możliwości, zagubienia w mnogości spraw, braku dystansu do szybko zmieniającej się rzeczywistości, odczuwają deficyt narzędzi do zarządzania grupą i możliwości wpływu. Z drugiej zaś strony wszyscy mają świadomość konieczności choćby drobnych zmian, własnego rozwoju, znalezienia nowej inspiracji i energii do działania oraz przyswojenia nowych, bądź „odświeżenia” kluczowych elementów i praktycznych narzędzi niezbędnych do efektywnego działania i zarządzania zespołem, we własnej strefie wpływu. Stąd powstał pomysł i precyzyjny program dwudniowego warsztatu, który w założeniach może być zarówno otwartym jak i zamkniętym (realizowanym wewnątrz jednej organizacji).
Grupa docelowa (adresaci spotkania):
Warsztaty rozwojowe kompetencji managerskich dedykowane dla:
- Dyrektorów i Kierowników firm komercyjnych
- Dyrektorów i Kierowników Instytucji, Urzędów, ich oddziałów i referatów
- Managerów wyższego szczebla
- Managerów zespołów sprzedażowych
- Managerów zespołów projektowych / zadaniowych
- Inżynierów i specjalistów pracujących w zespołach
- Mistrzów i liderów produkcji
- Managerów Produktu i KAM
Cel warsztatów:
Celem warsztatów rozwojowych kompetencji managerskich będzie koncentracja na czterech bardzo ważnych, kluczowych obszarach, a więc:
- Elementach zarządzania związanych z rolą Lidera w strukturze i budowaniem opartego na zaufaniu, zmotywowanego zespołu(samoświadomość roli, metody pozytywnego wywierania wpływu)
- Organizacji czasu i efektywnym zarządzaniu sobą i zespołem w czasie(skuteczne, praktyczne metody i narzędzia)
- Budowaniu relacji i skutecznej, świadomej komunikacji zarówno poziomej jak i pionowej(między innymi – praca z pokoleniem Y)
- Zarządzanie relacjami w kontaktach z Zespołem i Klientami strategicznymi
Jednocześnie bardzo ważnym będzie, aby w efekcie warsztatów zostały wypracowane określone postawy, metody i narzędzia do stosowania w pracy managera i lidera. Stosując pewien skrót myślowy można napisać, że najważniejszym celem jest maksymalne przełożenie praktyczne z pracy warsztatowej na życie zawodowe, bez okresu przejściowego.
Korzyści dla uczestników:
- Profesjonalne, praktyczne i dedykowane przygotowanie projektu
- Brak konieczności angażowania sił i środków wewnętrznych
- Doświadczenie trenerów / konsultantów uczestniczących w projekcie
- Możliwe wsparcie w procesie budowy programu usprawniającego
- Praca na procesie, wartościach i relacjach
- Skuteczność w przełożeniu na codzienną pracę, nastawienie na praktykę i działanie.
- Praca bez gotowych rozwiązań – warsztaty nakierowane na wypracowanie
skutecznych i adekwatnych narzędzi zarządczych - Praca na przykładach praktycznych i doświadczeniach samych uczestników
- Dopasowanie programu i procesu do potrzeb każdego uczestnika
Wartość dodana:
W każdym z obszarów poruszane są przede wszystkim praktyczne, kluczowe elementy decydujące z jednej strony o efektywności, z drugiej natomiast – o własnej wydajności managera / lidera, a także o postawie jako fundamencie skutecznego działania i pozytywnego wywierania wpływu w relacjach. W trakcie warsztatów uwaga skupiona jest przede wszystkim na uczestnikach i na elementach praktycznych, wymianie informacji oraz wypracowywaniu stosowalnych od zaraz nowych metod i narzędzi niezbędnych do skutecznego działania i osiągania zamierzonych celów. Ma to niewątpliwie silny wymiar motywacyjny, daje zastrzyk nowej energii i wyrywa z wybudowanej już strefy komfortu. Jednocześnie pozwala spojrzeć inaczej na swoją rolę w zespole, podejść do swoich działań z innej, często nowej strony i poszerzyć gamę metod i narzędzi zmierzających do skutecznego zarządzania, tym samym osiągania celów własnych i biznesowych.
Metodologia:
Część teoretyczna będzie ograniczona do koniecznego minimum. Zajęcia będą miały charakter warsztatów (75% to ćwiczenia praktyczne), będą prowadzone w sposób dynamiczny, proaktywny, aktywizujący każdego uczestnika i całą grupę. W trakcie warsztatów wykorzystywane będą następujące metody pracy:
- Prezentacje multimedialne
- Ćwiczenia indywidualne i grupowe
- Moderowane dyskusje w dużych i małych grupach
- Gry i symulacje
- Technika burzy mózgów
- Case studies
- opcjonalnie – praca z kamerą video
Główne bloki warsztatów:
1. Zarządzanie i przywództwo. Style kierowania w praktyce.
- Podstawowe style kierowania stosowane dziś
- Rola przywódcy i lidera w zespole
- Definiowanie roli i pozycji Lidera w strukturze
2. Struktura i rola managera w zespole. Role pracowników w organizacji.
- Kim jestem? Moje nastawienie, emocje i motywacja
- Budowanie relacji i autorytetu
- Rola zespołu w organizacji, struktura i zarządzanie zespołem
- Określanie reguł i granic (adaptacja)
3. Zarządzanie sobą w czasie. Kluczowe zasady efektywnego działania.
- Efektywna organizacja pracy / organizacja czasu
- Zacznij od początku – diagnoza problemów związanych z organizacją czasu
- Najważniejsze reguły organizacji czasu pracy
- Metody kontroli efektywności zespołu
- Ocena pracownika (zagadnienia)
4. Planowanie, delegowanie i kontrola pracy zespołu.
- Delegowanie jako istotny motywator
- Delegowanie okresowe i stałe
- Najczęściej popełniane błędy w delegowaniu
- Źródła konfliktów w zespołach powodowane niewłaściwym delegowaniem
5. Budowanie relacji w grupie. Efektywna komunikacja pomiędzy managerami / zespołami / z Klientami.
- Strategia i wartości organizacji bazą do wspólnego działania.
- Struktura komunikacji w zespole (schematy typowe dla komunikacji w organizacji)
- Odpowiedzialność za relacje
- Rola relacji pionowych i poziomych
- Rola i waga informacji zwrotnej
- Budowanie i utrzymywanie właściwego wizerunku w organizacji i na zewnątrz.
- 5 kluczowych zasad efektywnej komunikacji w dzisiejszym świecie.
- Efektywna komunikacja i motywacja jako podstawa skutecznego wywierania wpływu
6 Podsumowanie i zakończenie
- Podziękowanie i zamknięcie szkolenia